American Life
2003.

Az American Life Madonna kilencedik stúdióalbuma, amely 2003. április 22-én jelent meg a Maverick Records gondozásában. Világszerte 5 millió példánya kelt el. Ez egyben Madonna utolsó albuma, mely a Maverick által került a világpiacra.
Az albumról
Az albumon megszólaló legtöbb szám szerzője és zenei producere Madonna és az afgán-olasz származású francia állampolgár, Mirwais Ahmadzaï. Együtt korábban már Madonna Music című albumán is közreműködtek 2000-ben. Az album más szerző-együttműködői volt Monte Pittman, Stuart Price, Jem Griffiths (angol énekes, zeneszerző) és Guy Sigsworth, akik korábban a Music album What It Feels Like for a Girl című dalán dolgoztak.
A hanganyag felvételét 2002-ben kezdték, miután befejezték a Hullámhegy (Swept Away) című film forgatását. A zeneanyag londoni felvételével egyidejűleg Madonna más projekteken is dolgozott, úgy mint a West-End Up for Grabs című színházi darabban és a James Bond - Halj meg máskor! (Die Another Day) című filmben lévő rövid szerepalakításán. Az album felvételét 2002 végén fejezték be Londonban és Los Angelesben.
Madonna az albumot ezután a Remixed & Revisited című remix EP-jével és a 2004-es Re-Invention világkörüli turnéjával reklámozta.
Cím, borító, irányvonal
Az egyik híresztelt albumcím Ein Sof volt, amit Madonna 2002 októberében Larry King interjújában a Hullámhegy (Swept Away) reklámozása közben említett. Ein Sof héber kifejezés, magyarul végtelenséget jelent. 2003 elején a lemezt Hollywood név alatt reklámozták, mely az albumon szereplő egyik dalról lett elnevezve. Véglegesen 2003. február 10-én erősítették meg, hogy az albumnak American Life lesz a címe.
A borító képét Craig McDean fényképész készítette el 2003. január közepén, Los Angelesben. A kép katonai témájú: Madonna sötétzöld és fekete ruhadarabokban pózol rajta, harcibakancsban, kezében fegyvert tartva. Haja sötétbarnára van festve és az album borítóján Madonna svájcisapkát visel - tulajdonképpen a forradalmár Che Guevara híres képének másolata. A katonai jellegű téma, a festett haj és a hasonló művészi elrendezés miatt egyesek párhuzamot vonnak a lemezborító és az elrabolt újságlap-örökösnő, Patty Hearst rossz hírű képe között.
A francia M/M tervezőcsoport volt felelős az American Life illusztrációjáért. M/M Paris egy kereskedelmi társulat Michael Amzalag és Mathias Augustyniak között. A duó talán az izlandi popénekessel, Björk-kel való együttműködéséről a legismertebb.
Számok
# |
Szám |
Szerző(k) |
Producer |
Hossz |
1. |
American Life |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:58 |
2. |
Hollywood |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:24 |
3. |
I'm So Stupid |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï
További producer Mark "Spike" Stent |
4:09 |
4. |
Love Profusion |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
3:38 |
5. |
Nobody Knows Me |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:39 |
6. |
Nothing Fails |
Madonna, Guy Sigsworth, Jem Griffiths |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï
További producer Mark "Spike" Stent |
4:49 |
7. |
Intervention |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:54 |
8. |
X-Static Process |
Madonna, Stuart Price |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
3:50 |
9. |
Mother and Father |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:33 |
10. |
Die Another Day |
Madonna, Mirwais Ahmadzaï |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
4:38 |
11. |
Easy Ride |
Madonna, Monte Pittman |
Madonna és Mirwais Ahmadzaï |
5:05 |
Kereskedelmi fogadtatás
Az album amerikai eladásával elmaradt a várt siker, annak ellenére, hogy Madonna első száma a korongról, a "Die Another Day", top ten sláger lett. Az album kereskedelmileg megbukott, részben amiatt, mert az "American Life" dal kislemezének megjelenése egyes körökben felháborodást keltett; a klip háborúellenes tartalmát hazafiatlannak értelmezték, emiatt Madonna kivonta saját klipjét az amerikai zenecsatornák forgalmából. Madonna később nyilvánosságra hozta, hogy azért tett így, mert úgy gondolta ez nem volt a megfelelő időzítés a kibocsátásra, és nem akarta megkockáztatni, hogy megbántson bárkit azzal, hogy rosszul értelmezi a klip jelentéstartalmát.
Az album a megjelenését követve kevert nézőpontú fogadtatásban részesült, a világon a mai napig a legkevesebb példány fogyott el belőle az összes többi Madonna-album közül. "American Life" az első helyen debütált a Billboard 200-on, azzal, hogy 241,000 darab fogyott el belőle a megjelenését követően egy hét alatt; Madonna második egymást követő number one debütálása, és az ötödik number one-ja az Egyesült Államok egész területén. Valamint mumber one-lemez lett az Egyesült Királyságban is, ahol 300000 példány látott gazdára, és a United World Chart-on is, azzal, hogy 4 millió másolata lett megvéve.[1][2]
Madonna második kislemeze, a "Hollywood", nem került fel a Hot 100 listára, így ez lett Madonna első single-je 20 év elteltével, melynek ez nem sikerült. Egyesek azt állítják, ez azért volt, mert néhány amerikai rádióállomáson elutasították a Madonna-dalok játszását, még az előző kislemez eredeti videóját körülvevő nézeteltérések miatt. A dal top-öt sláger lett Argentínában, Kanadában, Olaszországban, az Egyesült Királyságban és a United World Chart-on. A következő kislemez, a "Nothing Fails", szintén megbukott a dallistákon az Egyesült Államokban. Top-tíz listára került Argentínában, Kanadában, Írországban, Olaszországban és Spanyolországban. "Love Profusion", az album utolsó kislemeze, csak Kanadában, Görögországban és Olaszországban került be az első tíz helyre. A brit kislemezeladási lista első tíz helyéről csak eggyel csúszott lejjebb. Az amerikai kislemezek nagy népszerűtlensége mellett a korlátozott számú kislemezek, a "Nobody Knows Me" és a "Mother and Father", nagyon sikeresek lettek az amerikai klubokban, magasra felmászva a Hot Dance Music/Club Play listákon.
Annak ellenére, hogy az "American Life" albumról csak két szám - a "Die Another Day" és az "American Life" (dal) - szerepelt a Hot 100 listán, az album sikerét a dance listák igazolják. Az American Life eddig az egyetlen korong a történelemben, amely hét top-ten slágert mutatott fel a Hot Dance Music/Club Play listán.
Kislemezek
Minősítések, csúcspozíciók és eladás
Ország |
Csúcspozíció |
Minősítés |
Eladás |
Ausztrália |
3 |
platina[3] |
70,000+ |
Belgium |
1 |
|
|
Brazília |
1 |
arany[4] |
50,000+ |
Kanada |
1 |
platina[5] |
Dánia |
2 |
arany[6] |
Európa |
1 |
platina |
1 000 000+ |
Franciaország |
1 |
platina[7] |
Németország |
1 |
platina[8] |
Görögország |
1 |
arany |
Magyarország |
|
arany[9] |
5,000+ |
Olaszország |
1 |
platina |
Japán |
1 |
arany[10] |
Hollandia |
3 |
arany[11] |
Új-Zéland |
2 |
|
|
Norvégia |
1 |
|
|
Spanyolország |
2 |
arany |
50,000+ |
Svédország |
1 |
arany[12] |
Svájc |
1 |
platina[13] |
40,000+ |
Egyesült Királyság |
1 |
platina[14] |
300,000 |
Egyesült Államok |
1 |
platina[15] |
667,000[15] |
Előadók
Gyártás
Producerek |
Madonna, Mirwais, Mark "Spike" Stent |
Hangmérnökök |
George Foster |
Segédmérnökök |
Rob Haggett, Tom Hannen, Jeff Kanan, Tim Lambert, Gabe Sganga, David Treahearn |
Masztering |
Tim Young |
Programozás |
Mirwais |
Kórus-hangszerelés |
Nicky Brown |
Vonós hangszerelések |
Michel Colombier |
Fényképezés |
Craig McDean |
|